Tuesday, June 3, 2008

Filippinene.

White Beach, Boracay






Barn som fisker
Hane kamp (rooster fight)




De siste 14 dagene har jeg tilbragt i Filippinene, naermere bestemt Boracay. Det har vaert 14 fantastiske dager, hvor jeg har fatt meg mange gode venner. Jeg bodde paa white beach, som er kaaret til en av verdens 5 beste strender. Noe jeg kan forstaa. Vannet er turkis, og rent, sanden er hvit, palmer over alt. Fantastiske solnedganger hver kveld. Ikke bare oya er vakker, men menneskene som bor her er vennlige og hjelpsomme, en folkeslag som er lett og bli glad i.



Jeg har blitt kjent med mange backpackere paa Boracay, men jeg har ogsaa blitt kjent med mange lokale, de har foret meg med mat, tatt meg med paa baatturer og andre ting.. menneskene her er gavmilde. Men paa samme tid som folk er gavmilde, er mye av kulturen i Filippinene det aa ta seg betalt for alt. F.eks. da vi var ute aa snorklet, kom kyst garden bort og krevde avgift for hvert hode som snorklet. Uansett hvor vi gaar maa vi betale avgifter.. irriterende.




Dagene paa oya har vaert full av aktiviteter, jeg har windsurfa et par dager, jeg har dykket, snorklet, vaert paa seilturer, grottetur, tur til fossefall, ikke minst har jeg faatt med meg hane kamp, som er den storste hobbien til mennene her nede. Nesten hver eneste mann i dette landet har sin egen hane, som de trener opp for aa delta i hanekamp. Menneskene som ser paa gambler penger paa hvilken hane de tror vinner, det var syke tilstander (se bildet over). Det har blitt lite tid til aa sole seg.






Naa sitter jeg i Manila, i natt har jeg overnattet hos en rik familie som jeg ble kjent med pa Boracay. Om et par timer gaar turen videre til Kota Kinabalu paa Borneo som tilhorer Malaysia.




Haaper alt staar bra til der hjemme.

8 comments:

Anonymous said...

hei marie!
jeg stakk innom bloggen din og må si at jeg syns det høres utrolig spennende ut :) ser ut om om du koser deg! her i bergen er det også nydelig, har gått i fjellet i dag.

kos deg masse videre og nyt øyeblikkene!

gleder meg til å besøke dere alle tre i høst. utrolig kjekt at min søster skal bo hos dere :)

Elisabeth

Anonymous said...

Asia, solnedganger og ferie... nei, eg nyde heller lange dager på jobb!;)
Ha det gøy!

Jon

Anonymous said...

Hallo Marie!

Utrolig solnedgang du hadde fått med på bildet! Mesten liga fint som me har på Hidra :)
Ellers ser det ut som du kose deg ganske møje;) Mor

Anonymous said...

Marie, to ting:

1. Eg digge deg.
2. Eg sko vert der. Steike, eg sko så ha vert der.

Ps! pokingå minne meg på å be for deg ;)

solgun

Marie Ulland said...

Elisabeth: Satser paa at du kommer enda oftere paa besok neste ar;) Blir spennende med sosteren din! Kos deg max i bergen.

Jon: Jobb eller asia? Jeg er ikke i tvil.

Mor: Eg kose meg ja, det ska ver for sikkert! Mye bra folk. Glede meg til solnedgang og reker pa terassen naar eg komme heim.

Solgun: Takk for forbonn. Eg merke at folk ber for meg. Det ska vera sikkert. Har allerede hatt mange gode samtaler med folk. Neste gang far du slenge deg paa;)

Papegøye ute på lot&løye said...

Marie, eg kjeme straight away. Sei meg din bolig og eg trappe opp. Eg maa gjenna droppa aa sjekka bloggen, eg bli sjug. KOm heim. Du maa ikkje oppleva saa masse uden meg. Javel, dørjing, makrell,baal, sitronpeppar, solnedgang og kajakk. Det vente deg her heima. Saa dropp det Asia-tollet. Det kan du ta ei gaang eg he tid. Eg bli saa missunelig at det pirre i magen. Men eg e saa utrulig glad paa dine vegne fordeom. Hoppla. Styr deg i mens. Snakkas!

søss

Papegøye ute på lot&løye said...

OI, merke at eg ikkje e vant me norske data. Det e kanskje paa tide aa begynna å bruga å'en igjen. snakkas

Anonymous said...

Hei Marie!

Så gøy å få livstegn fra deg med fantastiske bilder! Føler vi har litt forskjellig hverdag for tia... Gleder meg til å se og høre mer når du kommer hjem. For du kommer vel hjem?

Savner deg. Livet er ikke helt det samme uten deg:) Klem AG